Communicatie in de zorg als hefboom van kwalitatieve zorg

De zorg wordt steeds meer evidence-based. Niet dat dit een wondermiddel is, maar het is belangrijk dat ze steeds meer is gebaseerd op betrouwbaar uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek. Kwalitatieve en tegelijk betaalbare en laagdrempelige zorg zijn de kern. Steeds vaker wordt de zorg uitgedrukt in procedures, grafieken en tabellen. Die geven overzicht en duidelijkheid.

Cijfers mogen ons echter niet blind maken voor het feit dat de patiënt als mens centraal moet blijven staan en dat doeltreffende communicatie een van de belangrijkste hefbomen is om een zorgaanbod te realiseren dat op maat van de patiënt is ontwikkeld. Het gaat dan immers om luisteren naar elkaar, elkaar begrijpen en om samen de zorg uit te bouwen. En daartoe is doeltreffende communicatie een voorwaarde.

Evidence-based communicatie

Het is daarbij interessant om een tegenstelling te noteren. Enerzijds is er het besef dat communicatie zeer belangrijk is, essentieel zelfs en tegelijk erg moeilijk. Anderzijds is er de vaststelling dat communicatie vaak onvoldoende ernstig wordt genomen. Net zoals geneeskunde, economie of rechten worden de communicatiewetenschappen nochtans gedoceerd aan universiteiten, wordt evidence-based communicatie-onderzoek uitgevoerd, worden internationaal peer reviewed communicatietijdschriften uitgegeven en staan universitaire en hogeschool bibliotheken bol van de diepgravende communicatieliteratuur.

Nochtans is de macht van communicatie de voorbije decennia alleen nog maar sterk toegenomen. In dit digitaal tijdperk waarin zelfs een individu waar en op welk moment dan ook zijn stem kan laten horen, moet communicatie hyperprofessioneel worden aangepakt. Dat stelt hoge eisen aan de communicatoren en vraagt aan de beleidsvoerders – ook in de zorg – om communicatie niet meer als een bijzaak of als een “achterafje” te beschouwen maar als een essentieel strategisch onderdeel van de bedrijfsvoering. Managen IS communiceren. De boodschap is dat we aan communicatie evenveel zorg moeten besteden als aan de zorg zelf.

Om die bewustwording mee in de hand te werken, rolt in maart 2015 het boek ‘Communicatie Troef! Doeltreffende communicatie in en door Zorgorganisaties’ bij Lannoo Campus van de persen en is er op 2 april 2015 in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen een symposium over dat thema. Info op www.communicatietroef.be en inschrijven voor het symposium via www.kortom.be/communicatietroef.

Elk blogbericht op ‘UZ Brussel blogt’ weerspiegelt enkel de mening van de respectievelijke auteur.

Over

Edgard Eeckman is manager dienst communicatie en woordvoerder van het UZ Brussel. Hij is wetenschappelijk medewerker van ‘Research center for Culture, Emancipation, Media and Society’ (CEMESO) - VUB en doctoreert er over de patiënt-(huis)artsrelatie. Je kan hem ook volgen op Twitter, @eeckman.

1 reactie op “Communicatie in de zorg als hefboom van kwalitatieve zorg”

  1. Als patient die palliatief behandeld wordt, ben ik het helemaal eens met de stelling dat communicatie tussen hulpverlener en patient van het grootste belang is. Daarbij dienen hulpverleners gebruik te maken van de actuele kennis en kunde over communiceren.
    Recent heb ik als patient hierover een boek geschreven met als titel:’De kwetsbare patient. Patientgerichtheid in het ziekenhuis: ervaringen en beschouwingen.’ Het is uitgegeven bij Boekscout en te bestellen bij: http://www.boekscout.nl

    Beantwoorden

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>